Wikia

Dit zijn de aparte regels die gelden voor beheerders. Mocht je het hier niet mee eens zijn, zeg dat dan gerust en dan kunnen we erover praten. Gelieve deze pagina niet te bewerken als je geen beheerder bent. Ben je moderator, dan liever voordat je een regel verandert even overleggen met het beheer.

Administrators

Deze mensen, ook wel beheerders of admins genoemd, zijn de mensen die in het algemeen de regels bedenken, badges verzinnen en pagina's goedkeuren.

1. Pagina's goedkeuren

Dit mag alleen een beheerder. Het liefst gebeurt dit in overleg, maar dit is niet verplicht.

2. Badges

Je mag nooit zelf beslissen wat de volgende badge wordt! Alle administrators moeten het eens zijn. Dit geldt ook voor de datum en de stemperiode.

3. Blokkeren of bannen

Voordat je strenge maatregelen wilt nemen tegen een gebruiker, overleg je ten alle tijden met de rest van de beheerders! Geef diegene eerst een paar waarschuwingen.

4. De baas spelen.

Niemand kan het ontkennen: als je administrator bent heb je meer rechten dan gewone gebruikers. Je kan pagina's of berichten verwijderen en je mag meebeslissen over de schrijversbadges. Maar wees geen wikitiran! Je bent niet de baas, maar leidt een wiki. Wees altijd gewoon beleefd tegen gebruikers en commandeer nooit, echt NOOIT, een gebruiker. Dan maak je misbruik van de eer om een beheerder te zijn.

5. Je eigen pagina's goedkeuren

Je mag je eigen pagina's goedkeuren, maar dat moet samen met een andere beheerder. In je eigen verhaal merk je namelijk minder snel fouten op.

Chatmoderators

Deze mensen zijn de ogen en oren van de admins.

1. Als het er op chat heel heftig aan toe gaat, bijvoorbeeld wanneer er een ruzie is of wordt gescholden, mag de moderator ingrijpen. Hij of zij mag de gebruiker bannen van de chat als diegene echt te ver gaat.

2. Geef eerst twee waarschuwingen. Als diegene niet ophoudt, ban iemand dan van de chat.

3. Kies geen partij. Als moderator heb je een grote verantwoordelijkheid, dus vertrouw je vrienden niet meteen. Probeer het verhaal van beide kanten te begrijpen.

4. Geloof het niet meteen. Stel, iemand zegt tegen je via Privechat: "hij scheldt me uit!!!" Dan mag je de ander niet meteen een waarschuwing geven, maar vraagt eerst aan de ander of het waar is. En zeg hem voor de zekerheid toch om op te houden.

5. Als er iets ongewoons gebeurt op chat, dient de moderator meteen contact op te nemen met een admin.

6. Een admin heeft dezelfde rechten als een moderator, als de moderator er niet is. Als diegene er wel is, dan mag de moderator een administrator erbij roepen.

7. Redenen om iemand te bannen: schelden, discrimineren, heel veel spammen...

8. Ben je niet zeker? Vraag een admin erbij. Maar doe wat je verstand je zegt.

9. Zie ook Regels: Chat.

Voor gebruikers

Sommige gebruikers zitten hier al jarenlang, terwijl de beheerders allemaal nog redelijk nieuw op Wikia zijn. Ze weten vaak niet veel meer dan jullie, maar ze zijn er altijd om jullie te helpen. Heb je een vraag, stel die gerust op een prikbord of op Privechat.

Je zal misschien ooit denken: wat moet een Wikia zonder beheerders? Nou, wat moet een Wikia zonder gebruikers?! XD

Jullie zijn minstens even belangrijk voor het voortbestaan van deze superleuke wiki, dus leef je uit. Maar natuurlijk wel volgens de regels...

Het kan zijn dat je door een beheerder ergens op gewezen wordt. Gehoorzaam dan en als je het echt vreemd vindt wat iemand je opdraagt, geef dan even een seintje aan een andere admin. We willen niet dat jullie rare dingen met jullie pagina's moeten doen omdat een beheerder iets niet heeft begrepen.